Fundusze Promocji Produktów Rolno - Spożywczych

Ulotka o Funduszach Promocji z zasadami wpłat i deklaracji, ilustrowana grafiką zwierząt, owoców, warzyw i ryb oraz logo funduszy.

Treść ulotki informacyjnej

FUNDUSZE PROMOCJI PRODUKTÓW ROLNO-SPOŻYWCZYCH

WPŁATY

Są naliczane przez zobowiązane podmioty w wysokości 0,1% wartości netto, od rzeczy ruchomych, tj. od świń żywych, bydła i cieląt żywych, koni żywych, owiec żywych, drobiu, owoców i warzyw, drobiu żywego oraz ryb, będących przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług (tzw. VAT).
Na Fundusz Promocji Roślin Oleistych naliczenie wynosi 0,2% wartości netto od roślin oleistych.

Lista towarów, od których są naliczane wpłaty na fundusze promocji, znajduje się w rozporządzeniu Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 26 lipca 2019 r. w sprawie szczegółowego wykazu towarów, od których są naliczane, pobierane, przekazywane i wpłacane wpłaty na fundusze promocji produktów rolno-spożywczych.

TERMINY

W ciągu 14 dni od daty wystawienia faktury VAT za towary powinno nastąpić naliczenie i pobranie na fundusze promocji.
Przedsiębiorcy, którzy naliczają i pobierają wpłaty od podmiotów, które zbywają na ich rzecz towary, zobowiązani są potwierdzić to w formie pisemnego oświadczenia o naliczeniu i pobraniu na fundusze promocji.

 

Treść drugiej strony ulotki

FUNDUSZE PROMOCJI PRODUKTÓW ROLNO-SPOŻYWCZYCH

KTO MOŻE UBIEGAĆ SIĘ O ŚRODKI Z FUNDUSZY PROMOCJI?

O wsparcie finansowe ze środków funduszy promocji mogą się ubiegać - ogólnokrajowe organizacje zrzeszające producentów rolnych lub przetwórców produktów rolno-spożywczych mające miejsce zamieszkania albo siedzibę na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, którzy produkują lub dokonują obrotu towarami, od których naliczane są wpłaty na poszczególne fundusze, ogólnokrajowe organizacje branżowe i międzynarodowe zrzeszające producentów lub przetwórców produktów rolno-spożywczych inne niż określone w pkt. 1, jeżeli ich cele statutowe są zgodne z celami funduszy promocji, o których mowa w ustawie o funduszach promocji produktów rolno-spożywczych.

Do zadań realizowanych z funduszy promocji należą m.in.: finansowanie i/lub współfinansowanie kampanii informacyjnych i promocyjnych, wspieranie udziału w wystawach i targach, prowadzenie badań naukowych, badań rynkowych i prac rozwojowych w zakresie poprawy jakości produktów spożywczych oraz szkoleń dla producentów i przetwórców, a także wsparcie organizacji branżowych, w tym przedstawicieli biorących udział w pracach specjalistycznych statków roboczych komitetów organizacji międzynarodowych lub będących członkami statutowych organów tych organizacji, zajmujących się monitorowaniem sytuacji na rynku.

Środki funduszy promocji mogą być przeznaczane również na finansowanie działań realizowanych przez organizacje branżowe, wymagane przy wdrażaniu działań lub programów promocyjnych lub informacyjnych z udziałem środków unijnych, realizowanych w ramach mechanizmów Wspólnej Polityki Rolnej.

Akty prawne:

  • Ustawa z dnia 22 maja 2009 r. o funduszach promocji produktów rolno-spożywczych (Dz. U. z 2021 r., poz. 2246)
  • Rozporządzenie Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 26 lipca 2019 r. w sprawie szczegółowego wykazu towarów, od których są naliczane, pobierane, przekazywane i wpłacane środki na fundusze promocji produktów rolno-spożywczych (Dz. U. 2019 r., poz. 1411)
  • Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 6 grudnia 2017 r. w sprawie szczegółowego zakresu i warunków udzielania wsparcia finansowego z funduszy promocji produktów rolno-spożywczych (Dz. U. z 2018 r., poz. 44, z późn. zm.).

Oddziały Terenowe KOWR

  • OT Białystok ul. Kombatantów 4 15-102 Białystok
  • OT Kielce ul. Warszawska 108 25-407 Kielce
  • OT Lublin ul. Karłowicza 4 20-027 Lublin
  • OT Olsztyn ul. Metalowa 6 10-603 Olsztyn
  • OT Poznań ul. Fredry 12 61-701 Poznań
  • OT Rzeszów ul. Miłocińska 29 35-232 Rzeszów
  • OT Szczecin ul. Broniewskiego 41 71-600 Szczecin
  • OT Wrocław ul. Paprotna 15a 51-117 Wrocław
  • OT Warszawa ul. Dąbrowskiego 30 00-844 Warszawa
  • OT Częstochowa ul. Jana Ekerta 28 42-200 Częstochowa

FUNDUSZE PROMOCJI PRODUKTÓW ROLNO-SPOŻYWCZYCH

Fundusze promocji zostały utworzone w celu wspierania marketingu rolnego, wzrostu spożycia i promocji produktów rolno-spożywczych.

  • Fundusz Promocji Mleka
  • Fundusz Promocji Mięsa Wieprzowego
  • Fundusz Promocji Mięsa Wołowego
  • Fundusz Promocji Mięsa Końskiego
  • Fundusz Promocji Mięsa Owczego
  • Fundusz Promocji Ziarna Zbóż i Przetworów Zbożowych
  • Fundusz Promocji Owoców i Warzyw
  • Fundusz Promocji Mięsa Drobiowego
  • Fundusz Promocji Ryb
  • Fundusz Promocji Roślin Oleistych

Do 25. dnia miesiąca następnego po danym kwartale należy:

  • złożyć deklarację wpłaty (formularz Fpz_f1),
  • wpłacić kwotę należności na odpowiedni rachunek funduszu promocji wskazany w formularzu deklaracji (formularz Fpz_f1).

UWAGA!
Deklaracje wpłaty na fundusze promocji produktów rolno-spożywczych (formularz Fpz_f1) można składać:

  • bezpośrednio do Oddziału Terenowego KOWR właściwego miejscowo dla siedziby przedsiębiorcy,
  • listownie,
  • za pośrednictwem ePUAP,
  • za pośrednictwem portalu eRolnik.

Warunkiem wypełnienia deklaracji wpłaty za pośrednictwem portalu eRolnik jest posiadanie aktywnego profilu zaufanego.

KTO JEST ZOBOWIĄZANY DO WPŁAT w przypadku:

  • Funduszu Promocji Mięsa Wieprzowego,
  • Funduszu Promocji Mięsa Wołowego,
  • Funduszu Promocji Mięsa Końskiego,
  • Funduszu Promocji Mięsa Owczego,
  • Funduszu Promocji Mięsa Drobiowego,

są to przedsiębiorcy - prowadzący działalność gospodarczą w zakresie uboju zwierząt, a także podmioty, które są podatnikami podatku VAT i prowadzą działalność gospodarczą w zakresie wywozu poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej żywych zwierząt - przedsiębiorcy prowadzący działalność gospodarczą w zakresie uboju: świń, bydła i cieląt, owiec lub jagniąt, drobiu, niebędących przedmiotem czynności podlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w rozumieniu ustawy o VAT, tj. od zwierząt pochodzących z własnych ferm oraz od zwierząt ubitych tzw. uboju usługowym.

W przypadku - Funduszu Promocji Owoców i Warzyw, Funduszu Promocji Ryb, są to zobowiązane dwie grupy podmiotów:

  • podmioty będące podatnikami podatku VAT, które skupują owoce i warzywa lub warzywa albo ryby od rolników ryczałtowych, oraz
  • przedsiębiorcy będący podatnikami podatku VAT, którzy:

wytwarzają owoce i warzywa lub prowadzą działalność w zakresie chowu lub hodowli ryb.

W przypadku:

  • Funduszu Promocji Ziarna Zbóż i Przetworów Zbożowych,
  • Funduszu Promocji Roślin Oleistych,

podmiotami zobowiązanymi do wpłat są przedsiębiorcy prowadzący działalność gospodarczą w zakresie przetwórstwa zbóż lub roślin oleistych.

W przypadku Funduszu Promocji Mleka, Dyrektor Generalny KOWR ustala w drodze decyzji za okres kwartalny wysokość wpłat na Fundusz Promocji Mleka.

Pierwsze podmioty skupujące dokonują wpłat w terminie 14 dni od dnia doręczenia tej decyzji.

Galeria

Ulotka o funduszach promocji produktów rolno-spożywczych z informacjami o wsparciu, funduszach i grafiką z produktami rolnymi

Do pobrania

Zobacz również: