Wydanie dowodu osobistego
Wymagane dokumenty:
-
aktualne kolorowe zdjęcie, wykonane w ciągu ostatnich 6 miesięcy, o wymiarach 35x45mm, w pozycji na wprost,
-
dowód osobisty, a w przypadku jego braku, ważny paszport (dot. osób, które go posiadają)
-
dokument podróży lub inny dokument stwierdzający tożsamość - w przypadku osób, które otrzymały polskie obywatelstwo.
Miejsce złożenia dokumentów:
W dowolnym urzędzie gminy – niezależnie od miejsca zameldowania.
Nie musisz przygotowywać żadnego papierowego wniosku. Urzędnik przygotuje twój wniosek w systemie na podstawie danych, które podasz i danych z rejestru PESEL.
Wniosek o dowód osobisty można również złożyć przez internet (https://www.gov.pl/web/gov/uzyskaj-dowod-osobisty) potrzebny jest profil zaufany, kwalifikowany certyfikat podpisu elektronicznego albo certyfikat podpisu osobistego. Wniosek złożony przez internet dla osób powyżej 12 roku życia trzeba uzupełnić o odciski palców i wzór podpisu. Dane te pobierane są w urzędzie i umieszczone w dowodzie osobistym. Na wizytę w urzędzie jest 30 dni od złożenia wniosku przez internet. Po tym terminie wniosek nie zostanie zrealizowany (pozostanie bez rozpoznania).
Osoby, które ukończyły 5 rok życia, muszą być obecne w urzędzie, podczas składania wniosku o dowód dla nich.
Opłaty:
Usługa jest bezpłatna.
Termin i sposób załatwienia:
Wniosek o wydanie dowodu osobistego składa się:
-
co najmniej 30 dni przed upływem terminu ważności dowodu osobistego,
niezwłocznie w przypadku:
-
zmiany Twoich danych zawartych w dowodzie osobistym (na przykład zmiany nazwiska),
-
utraty lub uszkodzenia dowodu osobistego,
-
jeśli doszło do takiej zmiany Twojego wyglądu, która utrudnia albo uniemożliwia rozpoznanie Cię (np. operacja plastyczna twarzy).
NIE MUSISZ wymieniać dowodu, jeśli zmienia się twój adres zameldowania.
Na dowód czeka się maksymalnie 30 dni od dnia złożenia wniosku. Termin ten może się wydłużyć w szczególnych przypadkach
Dowód osobisty odbiera się w tym samym urzędzie, w którym złożono wniosek.
Dowód musisz odebrać osobiście. Zabierz dowód osobisty, jeśli go nie miałeś lub utraciłeś - aktualny paszport (jeśli go posiadasz) lub dokument potwierdzający legalność pobytu - jeśli jesteś osobą, która nabyła obywatelstwo polskie (dokument ten trzeba zwrócić przy odbiorze dowodu osobistego). Dotychczasowy dowód osobisty zostanie unieważniony w chwili odbioru nowego dokumentu. Dowód dziecka poniżej 13 roku życia oraz osoby całkowicie ubezwłasnowolnionej odbiera rodzic, opiekun lub kurator przedkładając swój dowód osobisty, dotychczasowy dowód osobisty dziecka lub podopiecznego bądź jego aktualny paszport (jeśli go posiada). Dowód osoby o ograniczonej zdolności do czynności prawnych (dzieci w wieku od 13 do 18 roku życia, osoby częściowo ubezwłasnowolnione) może odebrać osoba dla której ten dowód wydano, rodzic, opiekun albo kurator.
Dziecko powyżej 12. roku życia, od którego pobierano odciski palców przy składaniu wniosku o wydanie dowodu osobistego, musi być obecne przy odbiorze (w celu weryfikacji odcisków).
Dowód osobisty dla osób, które ukończyły 12. rok życia wydaje się na 10 lat, dla dzieci poniżej 12. roku życia - na 5 lat.